Mötesordning
februari 2, 2008Gårdagen präglades av möten, men tydligen var DS mötet kortare än förra gången, som det var nu höll vi på från 18.10 till 20.40 någonting, låter kanske inte mycket, men innan dess hade nästan alla suttit på klubbmötet också, och stannade kvar efter. I vilket fall blev jag “ansvarig” för jämställdhet och tjejgruppen, vilket ska bli så grymt kul, framförallt tjejgruppen som det finns en massa kul saker vi kan göra med.
Läs även insändarsidorna i BT där vi svarat på Robin Nylén’s lilla inlägg i debatten angående fritidsgårdar, visst behövs det värme, men annars är det bara att skruva upp värmen på elementen om man fryser.
Det är märkligt vad man kan drömma ibland, som inatt hade jag en dikussion om hurvida McDonalds pajer har fyllning som sprutas i eller om man bakar i det, varpå det kommet ett stort McDonalds M skuttande och frågar om vi verkligen vill veta det och frågade om det inte var jag som bojkottade nämda hamburgerkedja.. Sedan vaknade jag, jag menar.. Vad är det för skumt min hjärna har för sig när jag inte är vid medvetande egentligen?
Jag har kommit på att jag nog är ganska extrem i vissa fall, eller Johan fick mig att inse det, då jag antingen vill i bo i ett kollektiv med människor som kommer och går lite som de vill, eller bo mitt ute i en skog där det inte finns några människor överhuvudtaget. Kanske får vänta med båda alternativen i alla fall ett litet tag. Eller kanske inte… Vi får vänta och se.
Helen: Jag misstänker att han hette Jesus i förnamn och Davids son i efternamn, altså Jesus Davidsson. Jag kan ha fel också, men det borde inte vara helt ologiskt tror jag.
MSN konversation?:
Du har precis skickat en vibb.
Du får inte skicka vibbar så ofta.
Du får inte skicka vibbar så ofta.
Du får inte skicka vibbar så ofta.
Du får inte skicka vibbar så ofta.
Du får inte skicka vibbar så ofta.
Du får inte skicka vibbar så ofta.
Du får inte skicka vibbar så ofta.
Du får inte skicka vibbar så ofta.
Du får inte skicka vibbar så ofta.
Du får inte skicka vibbar så ofta
Liz. säger:
Snälla svara…
februari 2, 2008 vid 1:35 pm
Lycka till med dina ansvarsområden!
Angående debattartikeln så blev den verkligen jätte bra. Där gjorde vi ett bra jobb. Jag lade ut den på min blogg ifall någon inte har tidningen i närheten eller vill rota på BT.se
http://blogg.johandahlberg.se
februari 2, 2008 vid 1:54 pm
Om jag ska lägga in mina 5 öre om debatt artikeln så saknar ni verklighetsförankring.
Ni kan inte på största allvar mena att fritidsgårdar stoppar brottslighet? Att det skulle vara som en magisk saft som fick unga människor att inte begå brott.
En del fritidsgårdar i Borås hör till dem ställen där allra mest brott begås. Om ni vill ha bort ungdomsbrottslighet, satsa mer pengar på idrottsföreningar. Det är sporten som har förmågan att förhindra brott.
elisabet: Någon borde uppfinna en grej som tog bort vibb spärren på msn :/
februari 2, 2008 vid 2:46 pm
Arvidzson: Vi skrev inte att fritidsgårdarna var lösningen till alla problem. Vi skrev att det var en del av ett paket för att lösa problemen. Jag tänker inte ifrågasätta din uppfattning om att det begås mycket brott på en del fritidsgårdar i Borås. Jag har helt enkelt inte besökt alla, men att det skulle vara där som mest brott begås tror jag inte på.
Att det finns problem på fritidsgårdarna beror ju helt på att det finns för lite resurser. Hade majoriteten i Borås tänkt mer på de unga än att det ekonomiska resultatet ska se bra ut så hade dem satsat mer på fritidsgårdarna. För det är en av de viktigaste ställena om man ska motarbeta kriminaliteten hos unga.
februari 2, 2008 vid 3:06 pm
Johan: Min första kommentar var en aning överformulerade. Självklart har jag inga siffror på vart i Borås det begås flest brott. Det har du helt rätt i.
Dock är det för mig obegripligt att fritidsgårdar skulle vara en del av lösningen. Argumentet är ju att; Har dem något att göra så blandar dem inte sig i brottslighet. Eller det är iallafall argumentet jag har hört. Dock så är väl Hässlehus ett bevis på hur en fritidsgård blivit en samlingspunkt för våldgästning?
februari 2, 2008 vid 3:07 pm
Återigen så är det viktigt att poängtera att det säkert finns många fritidsgårdar som har haft en väldigt possitiv effekt på områdena. Men det är långt ifrån alla, och det är inte något jag tror pengar kommer lösa.
februari 2, 2008 vid 3:49 pm
Arvidzson:
Du resonerar precis som tomten Nylén gjorde. (Brännpunkten i min debattartikel var inte att ungdomsgårdar skulle vara lösningen på alla samhällets problem, något sådant har jag eller någon annan aldrig skrivit).
Nyléns genmäle på min debattartikel var undermåligt utav bara helvete, och det bevisade Dahlberg, Elisabet och Co på bästa sätt i dagens BT.
Du skriver: “Dock så är väl Hässlehus ett bevis på hur en fritidsgård blivit en samlingspunkt för våldgästning?”
Struntprat. Jag har ett dussintals kompisar som växt upp där, och med tiden (med hjälp av duktiga fritidsledare) kom de ifrån allt vad brott heter och nu pluggar exempelvis en av dem juridik i Göteborg. Och som Johan säger, hade Borås politiska majoritet tänkt mer på ungarnas väl och för en gångs skull släppt lite på sparkontot till förmån för ungdoms- och fritidsverksamheten, så skulle definitivt fler lyckas som min kompis.
Att det begås brott på Hässleholmen eller Hulta, har inte ett dugg att göra med att det råkar finnas ungdomsgårdar där som erbjuder badresor om somrarna, fotbollspelande och biljard.
Punkt slut.
februari 2, 2008 vid 4:18 pm
Min punkt var inte att på något rasitiskt vis dela in alla som besöker Hässlehus eller så vidare i några fack. Har många kompisar som dagligen besöker Hässlehus och även en ex.flickvän så det är inte det jag försöker få med.
Jag är även bekant med en del utav de anställda. Men för att komma till poängen med min åsikt, så är det att Hässlehus, i återkommande fall varit centrum för en del utav ungdoms brottsligheten på Hässleholmen. Kanske är det på brist av pengar, det kan jag omöjligt spekulera i. Men hursomhelst, tycker jag knappast dagens ungdomsgårdar i Borås är ett hjälpmedel i brottsligheten i Borås.
“(Brännpunkten i min debattartikel var inte att ungdomsgårdar skulle vara lösningen på alla samhällets problem, något sådant har jag eller någon annan aldrig skrivit).”
Helt korrekt, jag missuppfattade SSU’arnas insändare.
februari 2, 2008 vid 4:19 pm
*ett hjälpmedel i lösning av ungdomsbrottsligheten”
februari 2, 2008 vid 4:47 pm
Arvidzson:
“Men hursomhelst, tycker jag knappast dagens ungdomsgårdar i Borås är ett hjälpmedel i brottsligheten i Borås.”
Det kan vi sjabbla om hur länge som helst, det finns de exempel som styrker ditt påstående och det finns de exempel som styrker mitt. Det väsentliga är ändå att du kommit till den insikten att “Men hursomhelst, tycker jag knappast dagens ungdomsgårdar i Borås är ett hjälpmedel i brottsligheten i Borås.”
Du har rätt i att Hässleholmen är ganska belastat, men på helt andra grunder än närvaron av ungdomsgårdar, nämligen på grunderna Klassamhället Sverige.
Lugn, jag förstod självklart att din mening inte var att verka rasistisk, jag uppfattade inte heller ditt inlägg som sådant.